De vereniging

Geschiedenis

De vereniging komt voort uit de Schutterij en werd in 1876 opgericht als Stedelijk Muziekcorps. Uit historische documenten is te herleiden dat er in eerste instantie sprake was van een harmonieorkest met fluiten, klarinetten en piccolo’s maar dat deze bezetting in 1920 veranderde in een fanfare omdat deze instrumenten werden vervangen door bugels.

Later werd uiteindelijk de orkestbezetting weer een harmonie en dit is tot op heden nog zo.

De naam Stedelijk Muziekcorps werd gewijzigd in Stedelijke Muziekvereniging Harlingen omdat de vereniging niet alleen bestond uit een muziekkorps maar er ook een grote drumband, een trompetterkorps, marjorettes en minirettes toe behoorden. Er werden in de hoogtijdagen ook vele prijzen mee naar Harlingen genomen.

Anno 2016 is enkel nog het harmonieorkest hiervan over. Met ruim 30 enthousiaste leden wordt er iedere maandagavond gerepeteerd in het gebouw aan de Hoogstraat 55 in Harlingen en worden diverse evenementen in Harlingen opgeluisterd.